Resvanor uppdelade på färdsätt och kön i Västerbottens län

Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Rest sträcka i 1000-tals km per år för huvudresor helt inom Sverige efter huvudresans huvudsakliga färdsätt (kvinnor och män). Etappmålet inom miljömålssystemet om ökad gång-, cykel- och kollektivtrafik innebär att andelen persontransporter med gång-, cykel- och kollektivtrafik i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, uttryckt i personkilometer.

Ladda ner diagramdata för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Skriv ut diagram för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/vasterbottens-lan/

Resvanor - Rest sträcka i Västerbottens län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Totalt rest sträcka i 1000-tals km under åren 2011-2016 för huvudresor helt inom Sverige efter huvudresans huvudsakliga färdsätt (kvinnor respektive män)

Ladda ner diagramdata för Resvanor - Rest sträcka i Västerbottens län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Skriv ut diagram för Resvanor - Rest sträcka i Västerbottens län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/vasterbottens-lan/

Andelen kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka i länet

I Västerbottens län står kollektivtrafik, cykel och gång för i genomsnitt 15 procent av resandet under perioden 2011-2016. Detta är något lägre än riksgenomsnittet och betydligt under snittet för Stockholms län. Under samma period stod bilresandet för i genomsnitt 83 procent. Män tenderar att använda bil i något högre grad än kvinnor. Andelen persontransportresor till fots och med cykel utgör en liten andel (ca 6,5 procent) och det har varit relativt konstant under åren.

På riksnivå visar resvanundersökningarna att män i genomsnitt reser längre än kvinnor. Vidare framgår att det är en större andel kvinnor som använder kollektivtrafik, gång och cykel jämfört med män. Motsvarande uppgifter för länet är att kvinnor (20 procent) åker mer kollektivt än män (10 procent).

Indikatorn följer upp regeringens nya etappmål om att ”Andelen persontransporter med kollektivtrafik, cykel och gång i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, uttryckt i personkilometer, i riktning mot att på sikt fördubbla andelen för gång-, cykel- och kollektivtrafik.” För länets del är det en bit kvar dit. Andelen resor med kollektivtrafik, cykel och gång behöver således öka om Västerbottens län ska bidra till etappmålet ovan.

Metod

Fördjupning

Om data

Typ av indikator enligt DPSIR:
Respons (åtgärder)
Dataleverantör:

Ansvarig myndighet för indikatorn Resvanor: Naturvårdsverket