Resvanor uppdelade på färdsätt och kön i Uppsala län

Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Rest sträcka i 1000-tals km per år för huvudresor helt inom Sverige efter huvudresans huvudsakliga färdsätt (kvinnor och män). Etappmålet inom miljömålssystemet om ökad gång-, cykel- och kollektivtrafik innebär att andelen persontransporter med gång-, cykel- och kollektivtrafik i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, uttryckt i personkilometer.

Ladda ner diagramdata för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Skriv ut diagram för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/uppsala-lan/

Resvanor - Rest sträcka i Uppsala län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Totalt rest sträcka i 1000-tals km under åren 2011-2016 för huvudresor helt inom Sverige efter huvudresans huvudsakliga färdsätt (kvinnor respektive män)

Ladda ner diagramdata för Resvanor - Rest sträcka i Uppsala län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Skriv ut diagram för Resvanor - Rest sträcka i Uppsala län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/uppsala-lan/

Andelen kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka

Kollektivtrafik, cykel och gång stod för i genomsnitt 25,9 procent av resandet under perioden 2011-2016. Detta är något högre än genomsnittet för landet men betydligt lägre än snittet för Stockholms län. Bilresandet stod i genomsnitt för 72,8 procent under motsvande period. Andelen persontransportresor till fots och med cykel utgör en liten andel som varit relativt konstant under åren. Andelen kollektivtrafik visar en svagt minskande trend de senaste åren, medan andelen resande med bil visar en ökning. 

I Uppsala län reser män längre än kvinnor. Andelen kvinnor som använder kollektivtrafik, cykel och gång är något högre än männens. Dessa båda förändringar ligger dock inom felmarginalen.

Indikatorn följer upp regeringens nya etappmål om att ”Andelen persontransporter med kollektivtrafik, cykel och gång i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, uttryckt i personkilometer, i riktning mot att på sikt fördubbla andelen för gång-, cykel- och kollektivtrafik.”

Andelen resor med kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka för att bryta nuvarande nedgående trend i Uppsala och kunna positivt bidra till etappmålet ovan.

Metod

Fördjupning

Om data

Typ av indikator enligt DPSIR:
Respons (åtgärder)
Dataleverantör:

Ansvarig myndighet för indikatorn Resvanor: Naturvårdsverket