Resvanor uppdelade på färdsätt och kön i Stockholms län

Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Rest sträcka i 1000-tals km per år för huvudresor helt inom Sverige efter huvudresans huvudsakliga färdsätt (kvinnor och män). Etappmålet inom miljömålssystemet om ökad gång-, cykel- och kollektivtrafik innebär att andelen persontransporter med gång-, cykel- och kollektivtrafik i Sverige ska vara minst 25 procent 2025, uttryckt i personkilometer.

Ladda ner diagramdata för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Skriv ut diagram för Rest sträcka i länet per färdsätt per år (totalt)

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/stockholms-lan/

Resvanor - Rest sträcka i Stockholms län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Totalt rest sträcka i 1000-tals km under åren 2011-2016 för huvudresor helt inom Sverige efter huvudresans huvudsakliga färdsätt (kvinnor respektive män)

Ladda ner diagramdata för Resvanor - Rest sträcka i Stockholms län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Skriv ut diagram för Resvanor - Rest sträcka i Stockholms län per färdsätt åren 2011-2016 (kvinnor och män)

Vad kan jag göra?

Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får:

  • Använda det i trycksaker
  • Använda det i presentationer
  • Använda det i digitala medier.

Vad bör jag göra?

Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata:

https://sverigesmiljomal.se/miljomalen/frisk-luft/resvanor/stockholms-lan/

Andelen kollektivtrafik, cykel och gång behöver öka

Kollektivtrafik, cykel och gång stod för i genomsnitt 36 procent av resandet under perioden 2011-2016. Under 2016 var andelen 39 procent. Detta är högre än för landet i helhet, där genomsnittet var 21,8 procent år 2016. Bilresandet stod i genomsnitt för 59 procent under perioden 2011-2016 i länet, medan motsvarande andel år 2016 var 55 procent.  

Andelen persontransporter med kollektivtrafik minskade fram till 2014, för att under 2015 öka. Andelen resor med bil har varierat mellan åren men ökat mellan 2011 och 2016.   

I Stockholms län reste under 2016 män längre sträckor än kvinnor. Andelen kvinnor som använder kollektivtrafik, cykel och gång är 48 procent, medan motsvarande siffra för männen är 30 procent. Andelen kvinnor som använder kollektivtrafik är 42 procent medan motsvarande siffra för männen är 26 procent.  

Metod

Fördjupning

Om data

Typ av indikator enligt DPSIR:
Respons (åtgärder)
Dataleverantör:

Ansvarig myndighet för indikatorn Resvanor: Naturvårdsverket